מאמרים

זכיינות


זכיינות מלאה וזכיינות מצומצמת

זכיינות היא שיטה עסקית מיוחדת במינה, אשר קיבלה תאוצה גדולה בארץ בעשרים השנים האחרונות ללא כל צל של ספק, ורבים מן האנשים אשר שוקלים לצאת אל דרך עצמאית בדמות ניהול עסק צרכני, מוצאים עצמם בוחרים דווקאי בשיטה זו על פני פתיחת עסק עצמאי בכוחות עצמם, פרטי לחלוטין. יש לציין את העובדה, כי בכל תחומי המסחר והקמעונאות ניתן למצוא כיום רשתות שונות אשר פועלות בשיטת הזכיינות ובהצלחה רבה למדי. אנשים רבים המעוניינים להקים עסק, אך לא רוצים לקחת את הסיכון שבהקמת עסק מהיסוד מוצאים כי שיטת זכיינות מתאימה להם עד מאד והם יכולים להגדיל את ריווחייהם תוך תקופה קצרה. ישנם שני סוגים בסיסיים של זכיינות שיש להכיר אותם לפני שנכנסים לעסק מסוג זה.

שני סוגים של זכיינות

היתרון הברור של שיטת הזכיינות מביאה רבים לפתוח עסק בצורה כזו, ולמרות שאת ניהול העסק מכתיבה חברת האם, רבים מוצאים כי קל להם הרבה יותר לתפקד במצב שלעסק יש אבא ואמא שדוחפים את השיווק, הפרסום ואת המכירות שלו מלמעלה. חשוב לדעת שככל שחברת האם מוצלחת יותר יהיה מחיר הזיכיון גדול יותר מכיוון שהתחרות על כל זיכיון תהיה רבה יותר.

זכיינות מצומצמת

הצורה הראשונה של זכיינות היא זכיינות מצומצמת. במקרה זה מקבל הזכיין את הזכות להשתמש בסימן ובשם של חברת האם לשם הפצת ומכירת המוצרים. במקרה זה לא מקבל בעל העסק את הפורמט העסקי לניהול העסק. חברות קוסמטיקה נוהגות בצורה זו וכך גם חברות למשקאות שונים.

זכיינות מלאה

זכיינות מלאה מעניקה לבעל הזיכיון להשתמש בכל סימני החברה לרבות שמה ולעשות שימוש מלא בפורמט העסקי של חברת האם כולל שימוש במערך השיווק הארצי שלם ומסעות הפרסום שלה. דוגמה לרשות כאלה הם בתחום המזון ובתי הקפה.

בנוסף קיימת עוד הפרדה בשיטת הזכיינות בין זיכיון של חנות וזיכיון של איזור שבו בעל הזיכיון מקבל איזור גיאוגרפי שלם לפתוח בו סניפים בין אם הוא עושה זאת בעצמו ובין אם הוא מוכר זיכיונות משנה לאנשים אחרים.