זכיון
שיטות שונות של זיכיון
אין כל ספק כי אם אתם רוצים לפתוח עסק עצמאי כזה או אחר בכל תחום שהוא, כדאי לכם לפני הכל לבדוק את האפשרויות של זיכיון הפעלת העסק. נהוג לעתים קרובות להסתכל על עסקאות זיכיון כעל משהו אחיד יחסית, שתמיד מתנהל בצורה זהה. עם זאת, זה לא המצב. יש היום שיטות שונות של זיכיון אשר יכולות להתאים הן לזכיינים שונים שמתעניינים בתחום, והן לחברות מזכות, שמחפשות דרך לנהל את עצמן ואת ההתרחבות שלהן בצורה טובה יותר. כדאי להכיר את השיטות, ולהבין מה יכול להתאים לכם.
שיטת הזיכיון המלא
הסוג המוכר ביותר של
זיכיון הוא הזיכיון המלא. בשיטה זו, הזכיין מקבל מהחברה המזכה את הסמל, הלוגו וכל המיתוג שבעצם מלווה לחברה עצמה. כמו כן, הוא מקבל אספקה שוטפת של חומרי גלם ומוצרים עבור החנות, ואף נוטל חלק בלתי נפרד בקמפיין הפרסומי שלה, אשר מוכתב לו מטעם החברה. שיטה זו של זיכיון נפוצה מאד בחברות האופנה והמזון, שם יש סניפים רבים של זכיינים, אשר יש להם קמפיין פרסומי אחיד, ויש מותג אחד שמזוהה עימם.
ומה עם הזיכיון המצומצם?
שיטה נוספת נפוצה מאד היא של זיכיון מצומצם. במצב זה, הזכיין מקבל רשות להפיץ באופן בלעדי או חלקי את המוצרים של החברה המזכה. עם זאת, חשוב להבין שלא מדובר על זהות של מיתוג בין הזכיין לבין החברה המזכה. במצב של זיכיון מצומצם, הזיכיון בעצם מתמקד רק בזכות של היצרן למכור את הסחורה עצמה - כאשר הרווחים מגיעים ישירות לכיסו. עדיין יש לו שם משלו, חברה משלו וקמפיין פירסומי משלו, ויש הפרדה בין השניים.
אפשרות לזיכיון אזורי
אפשרות שהופכת להיות נפוצה, גם במדינה קטנה כמו ישראל היא השיטה של זיכיון אזורי. בשיטה זו, הזכיין מקבל את היכולת להקים אל רק סניף אחד - אלא הזיכיון שלו חל על אזור גאוגרפי שלם, שבו הוא יכול להקים סניפים שונים של החברה המזכה. לעתים, הזכיין האזורי יכול להפוך בעצמו למזכה, ולבחור תחתיו זכיינים לסניפים השונים.